Névjegy:
Biológus, limnológus az MTA tagja, a Pannon Egyetem egyetemi tanára, Környezettudományi Intézetigazgtója (2007-2022), a Pannon Egyetem Doktori Tanácsának elnöke.
Mit jelent a limnológia, és miért fontos, hogy a Pannon Egyetemen legyen ilyen képzés?
Víz nélkül nincs élet. A klímaváltozás következtében szárazföldi vizek tér- és időbeli eloszlása, mennyisége és minősége is módosul. Ezért alapvetően fontos, hogy a jövő környezetkutatói és -mérnökei e folyamatok megértéséhez, a negatív hatások csökkentéséhez megfelelő, alapos limnológiai tudással rendelkezzenek.
A Google Scholar szerint a Pannon Egyetem legtöbbet hivatkozott kutatója vagy – mely munkáidat tartod a legfontosabbnak?
Minden bizonnyal a legfontosabbak azok, melyeknek elméleti- és gyakorlati alkalmazásai is vannak. Ilyenek azok a cikkeim, melyekben a fitoplankton jelleg-alapú vizsgálatának módszereit dolgoztuk ki, s melyeket ma a világ számos országában alkalmaznak. A „legszeretettebbek” viszont azok, melyeket az ember „projektkényszer” nélkül, azért ír, mert érdekli egy jelenség. Ilyen a Balatonban is régen vízvirágzásokat okozó kékalga faj világméretű inváziójának és evolúciós centrumának feltárása, vagy az, melyben elsőképp definiáltam és vizsgáltam az ökológiai memóriát.
Miért fontosak a nemzetközi kutatási, oktatási kapcsolatok a PE számára?
A tudomány nemzetközi, ilyen kapcsolatok nélkül nemzetközi szintű kutatást és felsőoktatást elképzelni sem lehet. E kapcsolatok képezik a nemzetközi projektekbe való bekapcsolódás alapját, melyek kapcsán megteremthetők a magas szintű kutatások személyi és infrastrukturális feltételei.
Kiemelkedő a tehetséggondozásban végzett munkád, rengeteg sikeres diákkörös munka, szakdolgozat, doktori értekezés készült a témavezetéseddel – mi az eredményességed titka?
Fontosnak tartom a hallgatók mihamarabbi bevonását a tudományos kutatásba. Ezzel olyan „motivációs- és tudásmag” épül ki bennük, mely a sokszor „nemszeretem” alaptárgyak tanulásának is értelmet ad. A saját kutatásaik alapján elért tudományos diákköri vagy pályázati sikerek elköteleződésüket fokozzák. Nem próbálom saját gondolkodási rendszeremet hallgatóimra ráerőltetni, inkább azt próbálom kivizsgálni, hogy az ő – tán még fel sem ismert – tehetsége, érdeklődése, képességei és gondolkodása milyen. Így kollegiális viszonyt tudok velük kialakítani, s egy idő után már én tanulok tőlük.
Több éve a PE Doktori és Habilitációs Tanácsának elnöke vagy – hogyan látod a PhD képzés jelenét és jövőjét?
Alapvető gond a műszaki és természettudományi képzést választó, s ott mesterdiplomát szerző hallgatók számának csökkenése. Egyébként felsőoktatási képzés e harmadik szintjén lényegi problémát nem látok, s nem is prognosztizálok.
Kell-e aggódnunk a Balaton miatt?
Igen. Jelenleg a legsúlyosabb gondnak a felelőtlen parthasználatot tartom, melynek számos jele (pl. nádpusztulások) már most nyivánvaló, s beláthatatlan következményekkel bír a nyíltvíz minőségére is.
Mit jelent számodra a Pannon Egyetem? Kérlek, címszavakban vagy egyetlen mondatban válaszolj.
Oktatás, kutatás, a hallgatókkal, kollégákkal való lényegi együttműködés lehetősége.
Riporter: Pósfai Mihály