Névjegy:
A Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Karának dékánja és a Magyar Operációkutatási Társaság alelnöke. Méray László-díjas, az „Év Informatikai Oktatója” díjas, a TDK- és PhD-hallgatók témavezetésével is hozzájárul a tudományos utánpótlás neveléséhez.
A Pannon Egyetem jogelődjén szerezted az első diplomádat, ugyanitt doktoráltál, de volt egy ötéves kitérőd Szegeden. Mi motivált, hogy a Pannon Egyetemen oktass?
A Pannon Egyetemen szerzett tapasztalataim és az intézmény által kínált lehetőségek jelentős mértékben alakították szakmai pályafutásomat. A veszprémi támogató szakmai közösség, az intézmény oktatási és kutatási irányai, valamint az innovációs tevékenységek, amelyekben aktívan részt vehetek, kulcsfontosságúak a számomra. A Szegeden folytatott tanulmányaim révén új szemléletmódokat és módszereket hozhattam a Pannon Egyetemre.
![](https://75.uni-pannon.hu/wp-content/uploads/2024/09/IMG_6735-1024x683.jpg)
A MIK 20 nyitóünnepségén elmondtad, hogy az első tudományos munkanapod egybeesik a Kar alapításával. Oktatóként, dékánhelyettesként, és dékánként is tettél és teszel a Karért. Mit jelent számodra a Pannon Egyetem?
A Pannon Egyetem számomra nem csupán egy munkahely, hanem az a közösség, ahol felnőttem szakmailag és emberileg is. Gyakorlatilag a Kar alapítása óta szorosan kötődöm hozzá, és nagy megtiszteltetés számomra, hogy különböző szerepekben hozzájárulhattam a fejlődéséhez. Dékánként célom, hogy az egyetem és a kar továbbra is a régió és az ország egyik vezető informatikai képzőhelye legyen.
A rohamosan fejlődő informatikai technológiákat lekövetni és oktatni nagy kihívás. Hogyan küzd meg ezzel a Kar?
Az egyik legfontosabb lépés, hogy folyamatosan naprakész tananyagokat biztosítsunk hallgatóinknak, amelynek egyik feltétele, hogy mi magunk is formájuk a tudományos életet új, innovatív kutatási eredményekkel. Büszkék vagyunk arra, hogy az elmúlt években több kollégánk a világ kutatóinak TOP 2%-ba tartozik. A Kar szoros kapcsolatot ápol az iparral is, és aktív résztvevője számos kutatás-fejlesztési projektnek: az iparági partnerekkel közös fejlesztések lehetővé teszik, hogy a legújabb eredményeket integráljuk az oktatásba, így a hallgatóink naprakész tudással léphetnek a munkaerőpiacra.
Van olyan piaci, kutatás-fejlesztési irány, amerre még nem nyitott a Kar, de elképzelhetőnek tartod, hogy sor kerül rá?
Bár sok területen már évtizedek ót aktívak vagyunk, mint például a gépi látás, irányítástechnika, egészségügyi informatika, vagy éppen a folyamat-optimalizálás, van még lehetőség további erősítésre. A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás, valamint a virtuális valóság területén is számos kimagasló eredmény született a közelmúltban, amelyek az egyik legnagyobb potenciált hordozzák a jövőbeni tudományos és piaci együttműködésekre. Ezek az új eredmények nemcsak az ipari folyamatokat forradalmasíthatják, hanem az oktatási módszerekbe is beépíthetők, amely által még hatékonyabbá válhat a műszaki és informatikai oktatás.
Mit javasolnál azoknak, akik most állnak pályaválasztás előtt?
A technológia világa rendkívül dinamikus, ezért a legfontosabb, hogy a fiatalok rugalmasak és nyitottak legyenek az új technológiák iránt. A programozási készségek, a problémamegoldás és a kritikus gondolkodás elengedhetetlenek lesznek a jövő szakemberei számára. Emellett fontos, hogy folyamatosan fejlesszék a „soft skill”-jeiket is, hiszen a csapatmunka és a kommunikáció meghatározók a munka világában.
Riporter: Elekesné Tringli Alexa