Névjegy:
Testnevelés, matematika és informatika szakos tanár, atlétika edző, IWI személyi edző. A Pannon Egyetem Testnevelési és Sport intézetének igazgatója, a VESC elnöke, VEDAC elnökhelyettese. Kutatási területei a fizikai fittség fejlesztés, egészségtudat fejlesztése a felsőoktatásban, sportturizmus – egészségtudat sportturisztikai vonatkozásai.
Mindig is köze volt a sporthoz: Gyulafirátóton gyerekként számára nyitott volt az utca, a haraszt, a halastó, amelyek számtalan fizikai kihívást rejtettek. A hagyományok miatt természetesen nem maradhatott el a néptánc sem, amely meghatározó és megalapozó mozgásforma volt későbbi sportpályafutása tekintetében. Hetedikes kora körül került az atlétikapályára, és gyakorlatilag ott is ragadt. A mozgás, a sportolás szeretetének átadása pedig már hallgató kora óta a missziója.
Hogyan került az atlétikapályára?
Rácz Zsuzsa testnevelő tanárnő, a BVTC akkori nevelőedzője invitálta az atlétikapályára – hálás vagyok érte. Az izgalmas mozgásformák, mint a gerelyhajítás, magasugrás és gátfutás, folyamatosan fenntartották érdeklődésemet a sport iránt. Takács József volt a nevelőedzőm, aki fiatal, TF-et végzett atlétikaedzőként kezdte itt a pályafutását, és óriási hatással volt rám. Hiteles, szakmailag kiváló, emberként pedig példaképként állt előttünk. Sport iránti elköteleződésem az ő iránymutatásának köszönhető. Segítségével Szombathelyen, a Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskolán, testnevelés-matematika szakon folytattam a tanulmányaimat, amely lehetőséget teremtett arra, hogy kedvelt sportágamat továbbra is műveljem. Tanulmányaim második félévében felkértek, hogy vezessem a testnevelés szakosok atlétikaedzését. Ezzel a számomra váratlan és rendkívül megtisztelő felkéréssel elindult az edzői karrierem. Tanulmányaim lezárása után meghívást kaptam volt egyesületemtől. Középiskolai tanári munkám mellett egy lány- és egy fiúcsoportot készíthettem fel az atlétika kihívásaira.

Edzői tevékenységem egyik sajátossága, hogy az edzésterheléseket együtt végzem a tanítványaimmal – a mai napig így van. A sporttudomány eredményeinek saját fizikumomon való tapasztalása olyan tudást eredményez, amely könyvekben nem olvasható.
Vissza is akart jönni Veszprémbe? Vagy ez így alakult?
Lokálpatrióta vagyok, és nagyon nehezen mozdulok el a megszokott környezetemből. Ragaszkodom azokhoz az emberekhez, tájakhoz, épületekhez, tárgyakhoz, amelyek életem meghatározó élményeit rejtik. Veszprém élhetőségét nem kell külön bizonygatni, hiszen sokan irigykednek ránk Magyarországon. Az atlétika még inkább erősítette ezt a kötődésemet, megtanultam, hogyan használjam a város élő környezetét a sporthoz. A lépcsők és dombok városa remek helyszín a „tervezett elfáradásra”. Mindig tudom, hogy melyik sarkon izzadtam meg, vagy hogy a Gulya-domb melyik szeglete a legnyugodtabb a nyújtáshoz.
Hogyan került az egyetemre?
A felsőoktatásba való bekerülés nem volt előre eltervezett. Tanári pályámon mindig új impulzusokat próbáltam adni a tanítványaimnak, hiszen kreatív embernek tartom magam. Talán éppen ezért vált láthatóvá a munkám. 2002-ben Bácskai Sándor, a Testnevelési és Sport Intézet akkori igazgatója keresett meg azzal, hogy vállaljam el az atlétika sportág koordinálását az Egyetemen. Ekkor már megszereztem testnevelésből egyetemi diplomát és informatika tanári diplomát is a Veszprémi Egyetemen, így teljes mértékben ki tudtam használni a szerzett kompetenciáimat az új feladatkörben.
Akkor már volt itt testnevelési intézet?
Igen, a Testnevelési és Sport Intézet már működött, amelynek alapjait Dr. Győri Pál rakta le a Vegyipari Egyetemen. Az intézet bővítése során Bácskai Sándor és kollégái alakították meg a kötelező testnevelés rendszerét. A hallgatók szabad döntés alapján választhattak sportágakat, és nem csupán a közoktatás reflexeivel, hanem valós élethelyzetekkel dolgoztunk. Azóta is a szabad választás, az egészségtudat fejlesztésére építünk.
Most legalább ötvenféle sportág közül választhatnak a hallgatók?
Igen, a sportintézet elsődleges feladata továbbra is a kötelező testnevelés biztosítása, de a szabad választás lehetősége feloldja a kötelező jellegét. Számos sportágat és programot kínálunk, hogy a hallgatók a saját egészségükért, fittségükért tegyenek. A célunk, hogy olyan felnőtteket engedjünk ki az Egyetem falai közül, akik reális fittségi célok mentén képesek tenni a saját egészségükért.
Mi van azokkal a hallgatókkal, akik többet kívánnak tenni az egészségükért, mint amit a testnevelés órakerete biztosít, de a versenysporttól távol vannak?
Nemcsak órakeretekben gondolkodunk, hanem szervezett edzésrendszert is biztosítunk azoknak a hallgatóknak, akik elkötelezettek a sportban. A teljesítmény és fejlődés mellett elkötelezett hallgatóknak edzési lehetőséget biztosítunk több sportágban, például az evezős sportágban, röplabdában, falmászásban, küzdősportágakban és az általam vezetett atlétikában is. Az edzés terhelései tervezettek, és fél éves makrociklusban dolgozunk.
És ha valaki komolyan gondolja, mehet tovább a VESChez?
Igen, a Veszprémi Egyetemi Sportklub (VESC) párhuzamosan működik velünk, és a kezdetekben Lombik SE néven futott. Az Egyetem két szervezete mindig is segítette egymást, és a hallgatóknak, akik komolyan gondolják a sportot, a VESC kínál különböző lehetőségeket. A VESC 16 szakosztállyal rendelkezik, és a kettős életpályát vállaló sportolók számára komoly beiskolázási tényezővé vált. Emellett nem szabad megfeledkezni a Veszprémi Egyetemi és Diák Atlétikai Clubról sem, amely szintén hasonló státusszal bír, és alapsportágban, az atlétikában is számos kimagasló eredmény született.
Mennyire könnyű most motiválni a hallgatókat?
A fizikai aktivitásra való hajlandóság csökkenése társadalmi jelenség, és ezt az egyetemi hallgatók körében is érzékelhetjük. Ennek ellenére fontos, hogy a sportágak kínálatát bővítsük, és az egészségtudat fejlesztésére helyezzük a hangsúlyt. A doktori kutatásomban is foglalkoztam a témával, és sikerült egy olyan kurzust bevezetni, amely segíti a fizikai aktivitásra való bevezetést az egyetemen. Ezt a kurzust a Testnevelési Egyetem is lektorálta, és pozitívan értékelték, megerősítve minket abban, hogy ezt a tudást az egész felsőoktatásba bevezessük.
2013 óta állsz az intézet élén. Mik a fejlesztési irányok?
A fejlesztéseinket mindig úgy próbáljuk megvalósítani, hogy azok önfenntartóak legyenek. Az egyik fő cél, hogy biztosítani tudjuk a sport finanszírozását. Ennek érdekében „eladható” sportágakat és szolgáltatásokat kínálunk, mint például a BrickZone konditermet és a Pannon Egyetem Falmászó termét. Emellett kiemelten fontos számunkra a közösségek építése, hiszen az aktív életforma közvetítése csak közösségi támogatással lehet sikeres.
Riporter: Gáti Kornél