Névjegy:
Geológus, az MTA tagja, Széchenyi-díjas, a VEAB elnöke (2014-2020), a PE egyetemi tanára
Mi a kutatási területe, és miért választotta ezt a területet?
Már hallgatóként a geológia határterületei érdekeltek, és a kristályszerkezetekkel, nanométeres léptékű ásványképződési folyamatokkal kezdtem foglalkozni. Ez az érdeklődés változatos kutatási témákhoz vezetett, amelyekre általában a „környezeti ásványtan” címke akasztható. Jelenleg kutatócsoportunk működteti a Nanolab elektronmikroszkópos laboratóriumot, fő témáink az oldatból történő ásványkiválás folyamatának minél pontosabb leírása – elsősorban a Balaton üledékképződésének jobb megértése érdekében –, illetve az élő szervezetekben képződő ásványok tulajdonságainak vizsgálata.
Hogyan került annak idején a Pannon Egyetemre?
Amerikában éltem, amikor egy hazai kolléga értesített, hogy Veszprémben az Ásványtan Tanszékre keresnek valakit. Bár az egyetemet nem igazán ismertem, a tanszék neve jól csengett, és a környék, a Balaton vonzott, ezért jelentkeztem. Ennek épp 30 éve.
Arizonában egyedi aeroszol részecskékkel kapcsolatban is végzett kutatásokat. Tudta hasznosítani az ott szerzett tapasztalatokat Veszprémben?
A légköri aeroszolos kutatási téma révén ismerkedtem meg Mészáros Ernővel és akkori munkatársaival (Gelencsér András, Kiss Gyula, Molnár Ágnes), és a velük közös tudományos érdeklődés és az ebből adódóan inspiráló légkör nagy szerepet játszott abban, hogy itt is maradtam.
Milyen tanácsot adna azoknak a hallgatóknak, akik kutatói pályára készülnek? Milyen készségeket és hozzáállást tart a legfontosabbnak ezen a pályán?
Az ideális kutatói habitushoz meglepően sokféle képességre van szükség: jó szakmai alapok, hajlandóság a folyamatos tanulásra, a szakirodalomban való elmélyedésre és új módszerek elsajátítására, jó írás- és előadókészség, kitartás, együttműködési készség, és az önmagunkkal szembeni őszinteség. Az érett kutatóval szemben elvárás, hogy képes legyen tudományos kérdéseket megfogalmazni és azok alapján a kutatását megtervezni. Persze senki nem úgy születik, hogy mindezen képességeknek birtokában van, de a felsorolt tulajdonságok céltudatosan fejleszthetők. A fiataloknak azt tanácsolom, keressenek jó mentort és olyan kutatócsoportot, amelyben örömmel dolgoznak és a képességeik kiteljesedhetnek.
Mit tart a Pannon Egyetem legnagyobb erősségének?
A viszonylag kis méretet előnynek tartom. Ismerjük egymás munkáját, könnyen kialakulnak együttműködések, és a karok is tudják segíteni egymást. De ennél talán fontosabb az egyetem alapítóinak szellemi öröksége: a tudomány tisztelete, a kutatómunka iránti elkötelezettség meghatározó az egyetem 75 éves történetében.
Riporter: Tudósné Ódor Eszter
Fotó: Pesthy Márton